کربن بلک چیست ؟

کربن بلک یا کربن دوده یا دوده صنعتی یا کربن سیاه

دوده یكی از قدیمی ترین محصولات تولید شده توسط بشر است. تاریخچه استفاده از آن به قرن ها پیش باز می گردد یعنی زمانی كه چینی ها و هندی ها از این ماده به عنوان رنگدانه در جوهر استفاده می كردند. گرچه پس از قرن شانزدهم با گسترش صنعت چاپ، اهمیت این ماده افزایش یافت.

اصطلاح كربن بلک یا دوده صنعتی، در واقع به گروهی از محصولات گفته می شود كه از اتم كربن تشكیل شده اند. اما دوده صنعتی با دوده معمولی متفاوت است. دوده صنعتی یا کربن دوده (Carbon Black) تحت شرایط كنترل شده و برای مصارف خاصی تولید می شود و بیش از 98 درصد از تركیب آن ، عنصر كربن می باشد . در حالی كه دوده معمولی یك فرآورده جانبی نا خواسته است.

كربن بلک ماده ای است كه نه تنها مورد توجه كسانی قراردارد كه با صنعت دوده سر و كار دارند، بلكه توانسته است نظر بسیاری از محققان و دانشگاهیان را در سراسر دنیا به خود معطوف نماید. این محصول كاربرد زیادی به عنوان فیلر برای تغییر خواص مكانیكی، الكتریكی و عبوردهی نور در محیط هایی دارد كه به آن ها افزوده می شود و در نتیجه نقش مهمی در خواص الاستومرها، پلاستیك ها، رنگ ، جوهر و لاستیك دارد. برای مثال، این ماده در پلاستیك ها محافظت در برابر اشعه ماورابنفش را افزایش می دهد. در پلیمرهای ترموپلاستیك رسانای خوبی است و زمانی كه به عنوان فیلر در لاستیك استفاده می شود، پارامترهایی نظیر فرسایش، ساییدگی، خراشیدگی و شكست را بهبود می بخشد.

بنابراین می توان گفت کربن بلک، کربنی با خلوص بیش از  98 درصد متشکل از ذرات ریز و دارای ساختار مولکولی بی شکل می‌باشد. کربن سیاه (کربن دوده) از اکسیداسیون جزئی یا تجزیه حرارتی گازها یا مایعات هیدروکربنی تولید می‌شود.چندین فرآیند طی سال‌ها تکامل یافته‌اند که هر کدام انواع (یا درجه‌هایی) از کربن سیاه را تولید می‌کنند که از نظر اندازه ذرات، مساحت، تجمع و خلوص متفاوت است.

انواع مختلف کربن سیاه اغلب بر اساس فرآیند ایجاد کننده یا بر اساس مواد خام مورد استفاده طبقه‌بندی می‌شوند. کربن سیاه تولید شده در این شرکت به روش کوره‌ای و به صورت گرانول شده می باشد. که محصولی غالب (با بیش از 95% از کل تولید کربن سیاه جهان) را تشکیل می‌دهد. روش کوره‌ای تولید دوده صنعتی در مقایسه با سایر روش‌های تولید دارای مزایایی است. بطوریکه استفاده از این روش، تولید کربن سیاه با کاربردهای مختلف را امکان‌پذیر می‌شود.

انتخاب یک نوع خاص از دوده صنعتی اثر بسزایی در کیفیت کامپاند لاستیک تولید شده خواهد داشت و یکی از عوامل بسیار مهم در ایجاد خواصی است که از محصول نهایی انتظار می‌رود. مهمترین خواص عبارت است از:

قدرت کشش یا Tensile Strength

Modulus

سختی یا Hardness

ازدیاد طول یا Elongation

مقاومت در برابر سایش یا Abrasion Resistance

مقاومت در برابر پاره شدن یا  Tear Resistance

مقاومت ارتجاعی یا Flex Resistance