مدیر عامل شرکت دوده صنعتی پارس

مجید محمدی در گفتگو با خبرنگار عصر اقتصاد گفت: شرکت دوده صنعتی پارس یکی از 4 شرکت تولید کننده دوده صنعتی در کشور است که قدمت آن به 25 سال پیش بازمی گردد.این شرکت زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و از شرکت‌های تابعه تاپیکو و شستا است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت در حال حاضر در شهرک صنعتی کاوه شهر ساوه و در فاصله 100 کیلومتری تهران به فعالیت میپردازد افزود: تولیدات این شرکت مواد اولیه شرکت های تایرساز و لاستیک ساز و قطعه ساز را فراهم میکند.

محمدی ادامه داد: شرکت دوده صنعتی پارس با ظرفیت اسمی 30 هزار تن طی دو خط در حال فعالیت است یک خط گرید هارد و یک خط گرید سافت که در مجموع حدود 190 پرسنل دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون این شرکت به صورت کامل در حال فعالیت است و چندان مشکلی در تولیدوعرضه محصولات خود ندارد اظهار داشت:برنامه های بسیاری برای ارتقا سیستم خطوط تولید شرکت پیش بینی شده است که از ان جمله می توان به به روز رسانی خط گرید هارد اشاره کرد زیرا این خط از تکنولوژی بسیاری قدیمی استفاده می کند و نیازمند تغییر در رکتورهای خود است.

وی ادامه داد: برای این تغییرات و به روز رسانی کارهای ابتدایی انجام شده و موافقت هیات مدیره نیز گرفته شده است و امیدواریم که در 6 ماهه دوم سال جاری مراحل اجرایی کردن این به روزرسانی اغاز شود لازم است بدانید که پس از اجرایی شدن این طرح تولید گرید هارد شرکت دو برابر شده و از 10 هزار تن به 20 هزار تن خواهد رسید که موجب افزایش سود شرکت در بازار به دلیل مشتری بیشتر و هم قیمت بالاتر میشود.

محمدی با اشاره به اینکه شرکت دوده صنعتی پارس دومین شرکت تولید کننده دوده در کشور است افزود: با این حال طی مشکلاتی که در این سال ها به وجود امده برخی از بازارهای شرکت از بین رفته و محصولات شرکت های جدید تاسیس در بازار جایگزین محصولات ما شده اند که در سال گذشته با برنامه ریزی و تعاملاتی که با شرکت های لاستیک ساز صورت گرفت با رقابتی کردن سه مولفه قیمت، کیفیت و زمان تحویل دهی بسیاری از بازارهای از دست رفته را بازپسگیری شد.

مدیر عامل شرکت دوده صنعتی پارس با اعلام خبر اینکه در سال گذشته توانسته ایم رکورد فروش 25 سال گذشته را زده و فروش را 27 هزار تن برسانیم افزود: به دلیل مشکلات و عدم به روزرسانی فناوری های کاربردی در تولید طی چند سال گذشته در بازارهای بین المللی شرکت به خوبی عمل نکرده است که امیدواریم با به روز رسانی فناوری و آماده سازی خط جدید وارد رقابت در بازارهای جهانی شویم.

وی ادامه داد: ما در گذشته به 35 کشور جهان به دلیل عدم وجود رقبای چینی و هندی صادرات داشته ایم با این حال در طول سال های گذشته به دلیل ورود این دو کشور به بازار بخشی از صادرات این محصول از دست ما خارج شده که نیازمند برنامه ریزی صحیح برای بازپسگیری بازار بین المللی هستیم.

محمدی با اشاره به شرایط کرونا و عدم برگزاری نمایشگاه های حضوری نیز گفت:حضور در نمایشگاه ها به دلیل وجود مشتری و تولید کننده به صورت همزمان در یک نقطه خاص بسیار فرصت خوبی برای جذب بازار است با این حال در سال های گذشته به دلیل فعالیت شبکه مجازی و اطلاع رسانی سریع در این فضا حضور در نمایشگاه ها کمرنگ تر شده و می توان از این فضا برای تعامل سازنده تر بین تولید کننده و مشتریان بهره گرفت. شرکت دوده صنعتی پارس همچنین در همین راستا تلاش کرد تا سایت خود را به طور کامل به روز رسانی کرده و در نمایشگاه های مجازی حضور به هم رساند.

وی با بیان اینکه بیشترین صادرات دوده به کشور ترکیه است افزود: ما تلاش کردیم تا بازار مصرف ترکیه را به طور کامل شناسایی کنیم و به این نتیجه رسیدیم که بازار مصرف ترکیه 180 هزار تن دوده در سال بوده این مساله در حالی است که ظرفیت کل تولید دوده صنعتی ایران 140 هزار تن است که 5 هزار تن آن مصرف داخلی دارد و مابقی آن صادراتی است.

محمدی در ادامه گفت:بعد از بازار ترکیه بازار هند، پاکستان و آسیای شرقی مانند کره، ژاپن و فیلیپین و ویتنام بازارهای هدف و مصرف کننده دوده صنعتی هستند که ما تلاش کردیم با حضور در نمایشگاه های مجازی محصولات خود را به آن ها نیز معرفی کنیم و طی این تلاش مشخص شد که کشورهای آفریقایی مانند کنیا نیز نیازمند دوده صنعتی هستند.

مدیر عامل شرکت دوده صنعتی پارس با تاکید بر اینکه برای ورود به بازار جهانی دوده صنعتی نیازمند ارتقا کیفیت محصولات هستیم یادآور شد: باید تلاش کنیم تا با به روز رسانی تکنولوژی خود کیفیت و تنوع محصول را افزایش دهیم زیرا موضوع قیمت تمام شده برای ما مطرح نبوده و از لحاظ قیمتی تولیدات ما قابل رقابت با نمونه های خارجی آن هستند.

وی در پایان با ابراز تاسف از اینکه در کشور حمایت از تولید در حد شعار باقی مانده است تصریح کرد: با وجود آنکه ما در سال گذشته در بحث نقدینگی مشکلات شدیدی داشته ایم هیچ گونه حمایتی مالی از سوی دولت و بانک ها ازاین شرکت نشد با این حال طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ما در تلاش هستیم امسال بتوانیم 30 درصد بازار داخلی را به دست آوریم و مازارد تولید را برای صادرات آماده کنیم.