شرکت دوده صنعتی پارس ، دومین شرکت تولید کننده دوده در کشور است که قدمت آن به 25 سال پیش بازمی گردد.این شرکت از زیر مجموعه های شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و از شرکت‌های تابعه تاپیکو و شستا است.

شرکت دوده صنعتی پارس با ظرفیت اسمی 30 هزار تن در دو خط  شامل یک خط گرید هارد و یک خط گرید سافت  باظرفیت کامل در حال فعالیت است که در مجموع حدود 190 پرسنل دارد.  این شرکت در شهرک صنعتی کاوه شهر ساوه قرار دارد و تولیدات آن تامین کننده مواد اولیه شرکت های تایرساز و لاستیک ساز و قطعه ساز است. شرکت دوده صنعتی پارس در سال گذشته توانست با  رکوردشکنی فروش 25 سال گذشته را پشت سر بگذارد وفروش  سال 98 را به  27 هزار تن افزایش دهد.  در همین حال تولید بالغ بر 26هزار تن با افزایش 5 درصدی در مقایسه با سال 97 ، افزایش 57 درصدی در سود هر سهم سال 98 ، استفاده از ظرفیت های تولید برای کاهش هزینه های جذب نشده ، افزایش حاشیه سود ، بهبود ساختار ترازنامه و حقوق صاحبان سهام از مهمترین بخش های عملکردی دوده صنعتی در سال 98 است.

هیات مدیره دوده صنعتی پارس مصمم است در سال 99 که با عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است ،  برای دستیابی به سهم بیشتر در بازارهای داخلی و خارجی اقدام کند. در این مسیر شفاف سازی بیشتر فریند خرید مواد اولیه و فروش محصولات از طریق بورس کالا ، مدیریت هزینه ها در همه بخش ها و استفاده بهینه از سرمایه انسانی و نیز تجهیزات و منابع مالی از دیگر محورهای اصلی دوده صنعتی در سال جاری است .

در همین حال دوده صنعتی پارس برنامه های بسیاری برای ارتقا سیستم خطوط تولید شرکت پیش بینی کرده است. مدیرعامل شرکت دوده صنعتی پارس در این باره تاکید دارد: در سال گذشته مسائل فنی نوسازی راکتورهای دوده هارد با کمک شرکت مهندسین مشاور طرح و فرایند کیمیا بررسی شد؛با توجه به گزارش‌های فنی این مشاور، گزارش مطالعات اقتصادی نوسازی راکتور هارد دوباره تهیه و پس از تایید هیئت مدیره دوده صنعتی پارس و هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (PIIC) برای تایید به شرکت تاپیکو و شستا ارائه شد. پس از تایید نهایی فرایندهای طراحی، تامین تجهیزات و نصب آغاز و با تامین مالی مناسب، پس از دو سال راه‌اندازی خواهد شد. مطالعات انجام شده این طرح را اقتصادی نشان می‌دهد و بازگشت سرمایه در مدتی کمتر از سه سال محقق خواهد شد. از مزایای این طرح این است که در عمده زمان اجرای آن، هر دو خط تولید دوده هارد و سافت به کار خود ادامه می‌دهند و تولید متوقف نمی‌شود. تنها برای بخش انتهایی و انجام برخی ارتباطات و اتصالات نهایی، حدود دو ماه توقف خطوط را خواهیم داشت.

به گفته مجید محمدی ،برای این تغییرات و به روز رسانی اقدامات ابتدایی انجام شده و و امیدواریم که در 6 ماهه دوم سال جاری مراحل اجرایی کردن این به روزرسانی اغاز شود ؛ پس از اجرایی شدن این طرح تولید گرید هارد شرکت دو برابر شده و از 10 هزار تن به 20 هزار تن خواهد رسید که موجب افزایش سود شرکت در بازار به دلیل افزایش مشتریان  و رشد قیمت ها میشود.

یک نکته در بازار دوده، افزایش تقاضای دوده هارد است. با اجرای این طرح و با اندکی تغییر در خط سافت موجود، می‌توان قابلیت تولید دوده هارد با کمک راکتورهای هارد موجود را در خط سافت ایجاد کرد و پس از آن هنگام تقاضای بیشتر دوده هارد در بازار، در خط سافت موجود نیز دوده هارد تولید کرد. در این طرح برای ممانعت از توقف تولید، تنها به نوسازی راکتورهای هارد پرداخته شده است. هم‌اکنون تولید دوده سری ۲۰۰ در کارخانه دوده صنعتی پارس مقدور نیست. اجرای چنین طرحی علاوه‌بر افزایش ظرفیت اسمی کارخانه به ۳۵ هزار تن در سال، کاهش قیمت تمام شده محصول و تولید دوده سری ۲۰۰ به‌عنوان محصولی جدید را در پی خواهد داشت. در مجموع نه تنها در بازار داخلی قدرت چانه‌زنی و رقابت دوده صنعتی پارس افزایش خواهد یافت بلکه فروش در بازار جهانی دوباره از سر گرفته خواهد شد که موجب افزایش سودآوری شرکت می‌شود.

مدیرعامل دوده صنعتی پارس  در خصوص سهم شرکت در بازار داخلی تاکید دارد : در سال گذشته با برنامه ریزی و تعاملاتی که با شرکت های لاستیک ساز صورت گرفت با رقابتی کردن سه مولفه قیمت، کیفیت و زمان تحویل دهی بسیاری از بازارهای از دست رفته بازپس گیری شد. در همین حال در نظر داریم  با به روز رسانی فناوری و آماده سازی خط جدید وارد رقابت در بازارهای جهانی شویم. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در تلاش هستیم امسال بتوانیم 30 درصد بازار داخلی را به دست آوریم و مازاد تولید را برای صادرات آماده کنیم.

دوده صنعتی پارس  در گذشته به 35 کشور جهان صادرات داشته اما در طول سال های گذشته به دلیل ورود رقبای چینی و هندی به بازار بخشی از صادرات این محصول از دست این شرکت  خارج شده که نیازمند برنامه ریزی صحیح برای بازپس گیری بازار های بین المللی است.بیشترین صادرات دوده به کشور ترکیه است و این شرکت تلاش دارد  تا بازار مصرف ترکیه را به طور کامل شناسایی کند . بازار مصرف ترکیه 180 هزار تن دوده در سال  است واین مساله در حالی است که ظرفیت کل تولید دوده صنعتی ایران 140 هزار تن است که 5 هزار تن آن مصرف داخلی دارد و مابقی آن صادراتی است.بعد از بازار ترکیه بازار هند، پاکستان و آسیای شرقی مانند کره، ژاپن و فیلیپین و ویتنام بازارهای هدف و مصرف کننده دوده صنعتی هستند که دوده صنعتی تلاش دارد  با حضور در نمایشگاه های مجازی محصولات خود را به آن ها نیز معرفی کند . همچنین   کشورهای آفریقایی مانند کنیا نیز نیازمند دوده صنعتی هستند.

حضور در نمایشگاه ها به دلیل وجود مشتری و تولید کننده به صورت همزمان در یک نقطه خاص بسیار فرصت خوبی برای جذب بازار است با این حال در سال های گذشته به دلیل فعالیت شبکه مجازی و اطلاع رسانی سریع در این فضا حضور در نمایشگاه ها کمرنگ تر شده است. به اعتقاد مدیرعامل دوده صنعتی پارس  می توان از این فضا برای تعامل سازنده تر بین تولید کننده و مشتریان بهره گرفت؛ شرکت دوده صنعتی پارس همچنین در همین راستا تلاش کرد تا سایت خود را به طور کامل به روز رسانی کرده و در نمایشگاه های مجازی حضور به هم رساند.

به اعتقاد مدیر عامل شرکت دوده صنعتی پارس ، برای ورود به بازار جهانی دوده صنعتی نیازمند ارتقا کیفیت محصولات هستیم  و باید تلاش کنیم تا با به روز رسانی تکنولوژی خود کیفیت و تنوع محصول را افزایش دهیم زیرا موضوع قیمت تمام شده برای ما مطرح نبوده و از لحاظ قیمتی تولیدات ما قابل رقابت با نمونه های خارجی آن هستند.