شرکت دوده صنعتی پارس تامین‌کننده دوده صنعتی بیش از ۲۰۰ تولیدکننده داخلی و خارجی از صنایع تایرخودرو، تیوپ، کفش، کابل، لوله، باتری، رنگ، کف‌پوش و تسمه نقاله است.

دکتر مجید محمدی، مدیرعامل شرکت دوده صنعتی پارس با اشاره به عملکرد شرکت،روند تولید ۶ ماهه امسال را قابل توجه عنوان کرد و گفت: بودجه تولیدی پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۹۹ با ۲هزار تن افزایش در مقایسه با سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته شد که به نظر می‌رسید رسیدن به این ارقام دشوار باشد. اما با تدابیر اتخاذ شده و بهبود شاخص‌های بهره‌وری تولید و کیفیت محصولات به همراه برندسازی، توانستیم بحث تولید را طبق بودجه پیش‌بینی‌شده پیش ببریم.

وی ارتقای کیفیت و توجه به برندسازی محصولات را از عوامل مهم در جذب و افزایش مشتریان شرکت خواند و گفت: در حال حاضر برند D.S.P مورد توجه مصرف‌کنندگان صنعتی داخلی و خارجی قرار گرفته و با افزایش تقاضا مواجه شده‌ایم. این در حالی است که در بازار ترکیه و آسیای جنوب شرقی نیز برند دوده صنعتی پارس مورد توجه قرار گرفته است، به نحوی که در حال حاضر با این میزان تولید جوابگوی تمام سفارش‌های صادراتی مشتریان نیستیم.

مدیرعامل دوده صنعتی پارس در ادامه با اشاره به اینکه در عملکرد ۶ ماهه معادل ۸۵ درصد سود سالانه شرکت محقق شده است، تاکید کرد: میزان تولید ۶ ماهه امسال برابر با ۱۳ هزار و ۶۱۶ تن بوده است که نسبت به ۶ ماه اول سال گذشته معادل ۲۰۰ تن بیشتر بوده است، ضمن اینکه میزان فروش دوده صنعتی پارس نیز تا پایان شهریور به بیش از ۱۴ هزار و ۷۵۲ تن رسیده که معادل ۱۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. وی با اشاره به رکوردشکنی دوده صنعتی پارس در شهریورماه امسال خاطرنشان کرد: فروش دوده صنعتی پارس در شهریور به ۳۷۵۴ تن رسید که در تاریخ دوده صنعتی پارس بی‌سابقه بوده و یک رکورد محسوب می‌شود. این در حالی است که فروش دوده صنعتی پارس در مرداد به ۲۹۰۰ تن رسیده بود و با ادامه روند فروش توانستیم به رکورد شهریور دست یابیم.

وی با تاکید بر عامل کیفیت و تغییراتی که در واحد R&D شرکت دوده صنعتی پارس رخ داد، خاطرنشان کرد: دستیابی به این ارقام فروش و تولید با برطرف کردن نقاط ضعف محصولات و ارتقای کیفیت ایجاد شده تا بتوانیم در میان چهار شرکت دوده‌ساز کشور با افزایش قابل ملاحظه سهم بازار مواجه شویم. محمدی با اشاره به حرکت در مسیر شعار امسال و تحقق جهش تولید افزود: با اقدامات صورت گرفته در به‌روزرسانی تجهیزات، تامین مواد اولیه، تغییر درطرح بسته‌بندی و رفع نقاط ضعف، امیدواریم امسال بتوانیم به ۳۰ هزار تن ظرفیت تولید در شرکت دوده صنعتی دست یابیم. این در حالی است که برای رسیدن به این میزان تولید، نیازمند انجام اورهال در بخش فیلتراسیون هستیم که کیسه فیلترهای وارداتی در دست اقدام است. مدیرعامل شرکت دوده صنعتی پارس ادامه داد: به دلیل تغییر قوانین و مقررات در ثبت سفارش این فیلترها و تخصیص ارز چالش‌هایی داشتیم که باعث شد ورود این فیلترها با تاخیر مواجه شود و اگر تا پایان مهر بتوانیم این فیلترها را در کارخانه نصب کنیم می‌توانیم به ظرفیت اسمی تولید ۳۰ هزار تن برسیم که قطعا در میزان سودآوری شرکت تاثیرگذار خواهد بود.

محمدی در ادامه با اشاره به سهم بازار دوده صنعتی پارس در بازار این محصول استراتژیک گفت: در ۶ ماه اول امسال در بازار داخلی سهم بازار بسیار خوبی کسب کرده‌ایم و در بحث صادرات نیز درخواست‌های خوبی داریم که متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم با توجه به تقاضای بازار داخلی و میزان تولید کنونی پاسخگوی تقاضای صادراتی باشیم. وی با اشاره به اینکه اولویت فروش شرکت تامین بازار داخل است، افزود: وظیفه نخست دوده صنعتی پارس تامین مصرف‌کنندگان داخلی از جمله تایرسازان و قطعه‌سازان لاستیکی خودرو است و مازاد تولید ماهانه به صادرات اختصاص می‌یابد. با این حال پیش‌بینی ما این است که در نیمه دوم سال ماهانه بتوانیم ۵۰۰ تن صادرات داشته باشیم. محمدی در ادامه به شروع اجرای پروژه جدید در شرکت دوده صنعتی پارس اشاره و تاکید کرد: اجرای این پروژه با هماهنگی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و شستا به‌عنوان سهامداران عمده مصوب شده که ظرف مدت دو سال به بهره‌برداری خواهد رسید. با انجام این طرح توسعه علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، شاهد ارتقای هرچه بیشتر کیفیت محصولات و تولید محصولات متنوع نیز خواهیم بود. در عین حال بهای تمام شده محصولات با انجام این پروژه تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می‌یابد تا براین اساس در بازارهای صادراتی بتوانیم بیش از پیش توان رقابتی با کشورهای چین، هند و روسیه را به‌عنوان رقبای اصلی داشته باشیم. وی با اشاره به ارزآوری ناشی از صادرات بر تکمیل هر چه سریع‌تر این پروژه تاکید کرد: در حال حاضر دو خط تولید سافت و هارد در کارخانه دوده صنعتی فعال هستند که با اجرای این پروژه‌ در خط هارد تغییر تکنولوژی خواهیم داشت و با جایگزینی تکنولوژی جدید، سطح سودآوری شرکت افزایش می‌یابد. مدیرعامل شرکت دوده صنعتی پارس با اشاره به اینکه در عمده زمان اجرای آن، هر دو خط تولید دوده هارد و سافت به کار خود ادامه می‌دهند و تولید متوقف نمی‌شود، ادامه داد: تنها برای بخش انتهایی و انجام برخی ارتباطات و اتصالات نهایی، حدود دو ماه توقف خطوط را در انتهای پروژه خواهیم داشت. موضوع مهم در آینده بازار دوده، افزایش تقاضای مشتریان برای دوده گرید هارد است که با اجرای این طرح قابلیت افزایش ۳۳ درصد در تولید دوده هارد را در شرکت دوده صنعتی پارس شاهد خواهیم بود. همچنین در ادامه پروژه اجرای طرح دومنظوره کردن خط سافت تولید با تمرکز بر تولید گرید هارد اجرایی می‌شود. هم‌اکنون تولید دوده‌های صنعتی سری ۲۰۰ در کارخانه دوده صنعتی پارس مقدور نیست و اجرای چنین طرحی علاوه بر افزایش ظرفیت اصلی کارخانه به ۳۵ هزار تن در سال، کاهش قیمت تمام شده محصول، تولید دوده‌های سری ۲۰۰ به‌عنوان محصولی جدید را نیز در پی خواهد داشت. وی در ادامه درخصوص تامین سرمایه مورد نیاز این پروژه نیز گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۳/ ۵ میلیون یورو در حال انجام است که بخشی از این سرمایه از اعتبارات بانکی و بخشی دیگر از طریق افزایش سرمایه تامین خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید دوده در کشور گفت: ظرفیت اسمی تولید چهار کارخانه فعال کشور در این صنعت ۱۴۸ هزار تن و ظرفیت عملی حدود ۱۴۰ هزار تن است، این در حالی است که میزان نیاز بازار داخلی سالانه ۹۵ هزار تن برآورد می‌شود و با توجه به این میزان تولید سالانه ۴۵ هزار تن مازاد تولید خواهیم داشت که می‌تواند با هماهنگی و بازاریابی مناسب جذب بازارهای صادراتی شود.

وی درخصوص تامین مواد اولیه موردنیاز شرکت نیز یادآور شد: مواد اولیه موردنیاز از شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی تامین می‌شود اما با توجه به نوسانات نرخ ارز و قیمت‌های جهانی نفت شاهد تغییر مداوم قیمت‌ها هستیم که به‌صورت هفتگی یا ۱۵‌روزه نرخ‌های جدید مواد اولیه اعلام می‌شود تا جایی که عملا بهای تمام شده محصول دوده به شدت تحت تاثیر این نوسانات مداوم قرار می‌گیرد. محمدی خاطرنشان کرد: این تغییر در مواد اولیه و محصول موردنیاز ما در حالی است که قیمت دوده صنعتی به دلیل استراتژیک بودن تحت کنترل است و از سوی سازمان حمایت کنترل می‌شود؛ با این حال ما شاهد نوسان مداوم در قیمت مواد اولیه خود هستیم که این امر برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و حتی کوتاه‌مدت را با مشکل مواجه می‌سازد.

مدیرعامل دوده صنعتی پارس با اشاره به اینکه طی مدت ۶ ماه گذشته در خرید مواد اولیه، تمام این نوسانات را در نظر گرفته‌ایم گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده توانستیم مواد اولیه مود نیاز را در قیمت‌های پایین خریداری کرده و به لحاظ تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نباشیم. این در حالی است که مواد اولیه را باید به‌صورت نقدی و پیش‌خرید در بورس انرژی خریداری کنیم اما دوده صنعتی را به‌صورت اعتباری به مشتریان داخلی بفروشیم؛ این امر فاصله زمانی بیش از دو ماه را برای گردش نقدینگی شرکت ایجاد می‌کند که در برخی موارد چالش‌برانگیز است؛ با این حال برای اینکه در سال جهش تولید وقفه‌ای در چرخه تولید مشتریان شرکت و تولید‌کنندگان تایر و لاستیک ایجاد نشود تا حد ممکن تلاش می‌کنیم شرایط پرداخت آسان را برای مشتریان در نظر گرفته و با فروش اعتباری، ضمن حمایت از تولید‌کنندگان با افزایش تولید در شرکت نیز مواجه شویم.